A zeneművek útja a szerzőtől az előadóig
A zeneműkiadó feladata a szerzők zenei gondolatait az előadók számára megfelelően olvasható, inspiráló és jól használható formába önteni; gondoskodni a művek megismertetéséről, terjesztéséről és jogszerű felhasználásáról. Háromnegyed évszázados tapasztalattal a hátunk mögött hozzáértéssel, elkötelezetten és lelkesen végezzük ezt a megtisztelő munkát.
Köszönjük a zeneszerzőknek és zenepedagógusoknak, hogy ránk bízzák műveik gondozását.
Jeney Zoltán
Életrajz címszavakban
1943-ban született Szolnokon, 1961-től Budapesten élt
1961–1968: Zeneszerzés-tanulmányok a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Farkas Ferencnél, majd posztgraduális tanulmányok a római Santa Cecilia Accademián Goffredo Petrassinál
1968: A Soliloquium No. 1 című fuvoladarab bemutatója az utrechti Gaudeamus Festiválon
1970: Eötvös Péterrel, Kocsis Zoltánnal, Sáry Lászlóval, Simon Alberttel és Vidovszky Lászlóval közösen megalapítja a budapesti Új Zenei Stúdiót
1984: Svédországi körút, 30 műve hangzik el kilenc hangversenyen, közülük öt ősbemutatóként
1985 Szerzői est a New York-i Experimental Intermedia Foundation meghívására. A Tizenkét dal előadása az amszterdami ISCM Fesztiválon
1986–2013: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 1995-től a zeneszerzés tanszak vezetője, 1999-től a Doktori Iskola vezetője
1993-tól: A Széchényi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja
1996–1999: Az ISCM alelnöke
1998: A Pest-Buda-Óbuda egyesítésének 125. évfordulójára komponált Contrafactum (szopránszólóra és zenekarra) ősbemutatója
2005: A Halotti szertartás budapesti ősbemutatója a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar előadásában, Kocsis Zoltán vezényletével
2019: Meghalt Budapesten
Díjak és kitüntetések
Bartók–Pásztory-díj (1988, 2006), Kossuth-díj (2001), AEGON Művészeti Díj (2006), Artisjus-díj (2018)
Művei katalógusunkban (válogatás)
Alef – Hommage à Schönberg (1972) zenekarra (13’)
Endgame (1973) zongorára (8’)
Orpheus’ Garden (1974) nyolc szabadon választható hangszerre (18’)
Twelve songs e. e. cummings, William Blake, Friedrich Hölderlin, Tandori Dezső és Weöres Sándor verseire (1975–83) szopránszólóra, hegedűre és zongorára (29’)
Apollónhoz – kantáta Kallimakhosz himnuszára (1978) női- vagy vegyeskarra, angolkürtre, orgonára és 12 krotálra (27’)
El silencio Federico Garcia Lorca versére (1986) női hangra és vonóskvintettre (16’)
Halotti szertartás magyar siratóénekekre, latin, héber, orosz és görög liturgikus szövegekre és magyar költők verseire (1987–2005) énekes szólistákra, kettős vegyeskarra és zenekarra (175’)
Fantasia su una nota (1984) két szabadon választható összeállítású kamaraegyüttesre (29’)
Önidézetek (1991) klarinétre, hegedűre, csellóra, marimbára és zongorára (10’)
Contrafactum Pilinszky János versére (1998) szoprán szólóra és zenekarra (25’)
& silence everywhere (2001) kamaraegyüttesre (afl, ca, cl, hn, tpt, vln, vla, vc, db) (12’)